Opleiding De Bob Motorrijschool

Vraag nu een proefles aan!

Proefles

Iedereen start de motoropleiding bij De Bob met een proefles. Dit is een les van 120 minuten voor slechts €30,-. Tijdens deze les maak je voor het eerst kennis met de motor en doe je simpele oefeningen. Zo kijken we wat je niveau is en hoeveel lessen jij ongeveer nodig hebt. Op basis van deze inschatting kun je kiezen voor een voordelig pakket, inclusief alle praktijkexamens.

 

Gezondheidsverklaring

Voor aanvang van je eerste rijles dien je een gezondheidsverklaring te hebben. Deze vraag je aan via het CBR. Er wordt beoordeeld of jij gezond genoeg bent om verantwoord de weg op te gaan. De kosten hiervoor bedragen €34,80.

Algemene Voertuigbeheersing (AVB)

De lessen

De eerste lessen staan in het teken van de Algemene Voertuigbeheersing (AVB). Deze vinden plaats op een parkeerplaats. Voordat je de weg op gaat, is het namelijk belangrijk dat jij de motor volledig onder controle hebt. Zo oefenen we met het maken van bochten, inparkeren, uitwijken, slalommen en stoppen. In totaal leer je 12 verrichtingen, verdeeld over 4 clusters. Aan het einde van iedere les bekijken we hoever je bent en waar je nog aan moet werken. Zo werken we samen toe naar het AVB-examen.

Achteruit parkeren (cluster 1)
In deze oefening moet je de motor parkeren in een denkbeeldig vak. Je loopt aan de rechterkant van de weg met de motor naast je en zet deze achteruit in een vak. Daarna loop je met de motor weer het vak uit aan de rechterkant.

 

Langzame slalom (cluster 2)
Dit wordt over het algemeen als de moeilijkste oefening ervaren. Met de langzame slalom moet je met stapvoets tempo tussen de pylonen zigzaggen met een slippende koppeling. Het lastige aan deze oefening is dat je alles op hetzelfde moment moet doen. Je moet namelijk een juiste mix van gasgeven, remmen, koppeling en sturen gebruiken om de pylonen niet te raken.

 

Wegrijden uit een parkeervak (cluster 2)
In deze oefening rijd je vanuit stilstand weg uit een parkeervak. Er moet direct een haakse bocht naar links of naar rechts worden gemaakt. Na de bocht rijd je nog een paar meter door. Het wegrijden en de bocht maken moet in een soepele beweging gaan.

 

Denkbeeldige acht (cluster 2)
Bij deze oefening rijd je een denkbeeldige acht in een rechthoekig kader. Dit wordt gedaan met een trekkende motor en met een gelijkmatige snelheid. De koppeling en rem mag je eventueel gebruiken.

 

Stapvoets rechtdoor rijden (cluster 2)
In deze oefening rijd je over een afstand van 20 meter stapvoets naast je instructeur of examinator. Er wordt gereden met een slippende koppeling en je mag de achterrem gebruiken.

 

Halve draai (cluster 2)
Deze oefening vindt plaats in een kader van 12 bij 6 meter. Je rijdt met een licht trekkende motor rechtdoor en maakt een halve draai bij de tweede pylon. Deze oefening kan tijdens het AVB-examen zowel links- als rechtsom gevraagd worden.

 

Uitwijkoefening (cluster 3)
Bij de uitwijkoefening kom je met 50 kilometer per uur aangereden door een poort van twee pylonen. Na deze pylonen moet je een denkbeeldige muur ontwijken. Je doet dit door een scherpe bocht naar links te maken waarna je vervolgens weer terug naar rechts gaat, om op dezelfde hoogte te komen waar je aan kwam rijden.

 

Snelle slalom (cluster 3)
Dit is meestal de eerste oefening die je leert van een rijschool. Bij de snelle slalom moet je zigzaggen door zes pylonen. Dit gebeurt met een minimale snelheid van 30 kilometer per uur. De examinator beoordeelt ook hoe vloeiend en gelijkmatig de oefening gaat.

 

Vertragingsoefening (cluster 3)
In deze oefening gebeurt veel in een korte tijd. Je rijdt vanuit stilstand tot 50 kilometer per uur tot je het tweede poortje. Dan rem je af tot een snelheid van 30 kilometer per uur en schakel je terug van de derde naar de tweede versnelling. Dan volgt een slalom door drie pylonen die acht meter uit elkaar staan. Daarna rijd je door.

 

Noodstop (cluster 4)
Bij de noodstop rijd je met een snelheid van 50 kilometer door twee pylonen. Vanaf de pylonen rem je zo snel mogelijk af tot stilstand zonder de controle over de motor te verliezen.

 

Precisiestop (cluster 4)
Bij de precisiestop ga je met 50 kilometer per uur door twee pylonen heen. Vervolgens rem je af tot de volgende twee pylonen over een afstand van 17 meter. Deze oefening wordt ook beoordeeld aan de hand van hoe gelijkmatig de remweg verloopt.

 

Stopproef (cluster 4)
Bij deze oefening wordt met een snelheid van 50 kilometer per uur door twee pylonen gereden. Vanaf de pylonen moet er krachtig geremd worden tot stilstand. Tijdens het remmen moet er teruggeschakeld worden naar de eerste versnelling. Bij deze oefening gaat het er vooral om dat je technisch goed remt en terugschakelt naar de eerste versnelling voor dat je stil staat.

Theorie Examen

In deze fase is het belangrijk om ook je theorie-examen voor te bereiden. Wanneer je ervan bent overtuigd dat je de stof beheerst, vraag je het examen aan via het CBR. Tijdens dit examen zal je minstens 44 van de 50 vragen correct moeten beantwoorden. Je krijgt hiervoor een half uur de tijd. Voordat je je AVB-examen kunt afleggen, zal je eerst moeten slagen voor je theorie.

 

Het Examen

Wanneer je alle oefeningen beheerst en je je theorie hebt behaald, leg je het AVB-examen af. Dit examen vindt plaats bij het CBR. De examinator zal 7 oefeningen kiezen uit de clusters. Van ieder clusters moet je minstens één oefening goed uitvoeren. Je mag hoogstens twee oefeningen fout doen, maar deze mogen niet in hetzelfde cluster zitten. Wanneer je geslaagd bent, gaan we verder met oefenen voor je AVD. Je AVB-certificaat is 1 jaar geldig.

 

Algemene Verkeersdeelname (AVD)

De lessen

Na het behalen van je AVB-examen gaan we samen de weg op. De instructeur rijdt met je mee en geeft je aanwijzingen via de microfoon. Ook wordt er een video opname gemaakt van de les. Zo kunnen we achteraf samen de les analyseren en kijken naar de verbeterpunten. Je gaat tijdens deze les o.a. oefenen met het nemen en verlenen van voorrang, invoegen en uitvoegen op de snelweg, opvolgen van alle verkeersregens en examenroutes afleggen. Ook hier bekijken we aan het einde van iedere les je voortgang. Zo weet je altijd waar je staat in de opleiding.

 

Het Examen

Wanneer jij hier helemaal klaar voor bent, leg je het AVD-examen af bij het CBR. Je maakt kennis met de examinator en gaat samen naar het parkeerterrein. Hier doe je eerst een oogtest. Je leest het kenteken van een stilstaande auto op ongeveer 25 meter afstand. Als voorbereiding op de rit kan de examinator jou enkele vragen stellen over de motor. Bijvoorbeeld over het controleren van de banden of de remmen.

De Rit
De examenrit duurt ongeveer 35 minuten. De examinator rijdt in zijn eigen auto achter je aan. Naast de examinator zit je rijinstructeur. Die zegt onderweg wat je moet doen via het ontvangertje in je helm. De examinator kijkt of je veilig en zelfstandig rijdt. Daarbij let hij onder meer op:

  • Kijkgedrag
  • Plaats op de weg
  • Toepassen van verkeersregels
  • Beheersing van de motor in het verkeer

De Uitslag
Na afloop van de rit gaan we samen met de examinator weer naar het CBR. Hier hoor je meteen of je geslaagd bent of gezakt.

 

Tarieven

Bekijk hier al onze tarieven, voor de losse lessen, examens en pakketten.

Hopelijk tot snel!

Vraag nu een proefles aan!